Effecten van verandering van onderwijsvorm op schoolse prestaties & academisch zelfconcept

Samenvatting

Dit onderzoek sluit aan op twee eerdere studies naar de effecten van onderwijsvormen op schoolse prestaties (SONO/2017.OL1.1_12) en academisch zelfconcept (SONO/2017.OL1.1_13) tijdens de eerste drie jaar van het secundair onderwijs. Het onderzoek in dit rapport breidt de voorgaande studies uit op drie manieren: (a) in plaats van de eerste drie jaren secundair onderwijs worden de eerste vier jaren secundair onderwijs onderzocht, (b) voor schoolse prestaties wordt ook Nederlands begrijpend lezen onderzocht, en (c) de leerlingen die éénmaal van onderwijsvorm veranderen wordt ook onderzocht. Net zoals bij de voorgaande studies corrigeren we voor de initiële verschillen tussen leerlingen die in verschillende onderwijsvorm schoollopen. Voor de vergelijking tussen leerlingen die in hun onderwijsvorm blijven en leerlingen die van onderwijsvorm veranderen corrigeren we ook voor de verschillen tussen deze groepen net voor de verandering van onderwijsvorm. Voor dit onderzoek gebruiken we de gegevens van het onderzoek ‘Loopbanen in het Secundair Onderwijs’ (LiSO-project).

Geschreven op

januari 2019

Auteur

OL1.1

Referentie

2019.OL1.1/5

Download