Ongeoorloofd afwezig zijn in Vlaanderen. Een actuele beschrijving op basis van registratiegegevens.
Samenvatting
In dit rapport geven we een actuele beschrijving van registratiegegevens van (ongeoorloofde) afwezigheden in Vlaanderen. We gebruiken daarvoor twee databronnen. Ten eerste gaan we aan de slag met registratiecijfers van het schooljaar 2014-2015. Het gaat om een databron waarvoor we niet alleen gedetailleerde afwezigheidscijfers hebben, maar waarbij we ook de koppeling kunnen maken met achterstellingskenmerken, kenmerken van scholen en vroegtijdig schoolverlaters op schoolniveau. Ten tweede gaan we aan de slag met de cijfers die AGODI jaarlijks publiceert. Dit laat ons toe meer duiding te geven bij de evolutie van ongeoorloofde afwezigheden in Vlaanderen gedurende de afgelopen 5 schooljaren en de verschuivingen die er zich tussen onderwijstypes op dat vlak voordeden. Concreet heeft dit rapport twee objectieven. Ten eerste bieden we een actueel overzicht van ongeoorloofde afwezigheden in Vlaanderen en de verschillen die zich binnen Vlaanderen op dat vlak voordoen. De cijfers uit dit rapport beschrijven de ongeoorloofde afwezigheden in Vlaanderen op een niveau en met een graad van detail die niet eerder bereikt werden. We interpreteren die beschrijving, ten tweede, vanuit actuele beleidsdiscussies.
Op deze website vindt u momenteel een beleidssamenvatting van de paper. De volledige paper kan opgevraagd worden bij de auteurs.