Reviewstudie en exploratief onderzoek naar masters basisonderwijs
Samenvatting
Dit eindrapport bevat een literatuurstudie en een exploratief onderzoek naar de tewerkstelling van masters basisonderwijs. Dit onderzoek kadert binnen de SONO vrije ruimte van het jaar 2018 en werd uitgevoerd door onderzoekers aan de KU Leuven en Arteveldehogeschool. Dit onderzoek heeft twee grote doelstellingen: (1) een overkoepelend, samenhangend beeld realiseren van bestaand onderzoek naar de meerwaarde van masters basisonderwijs voor de leerling, de leraar en de school (reviewstudie) en (2) een diepgaande beschrijving van de wijze waarop masters basisonderwijs in scholen worden ingezet, welke dynamieken die tewerkstelling in een schoolteam teweegbrengt en hoe de betrokken actoren die beleven en evalueren (exploratieve studie). We bieden met andere woorden een tweeluik aan met als opzet wetenschappelijke input te bezorgen aan de huidige discussie over het al dan niet organiseren van een masteropleiding basisonderwijs in Vlaanderen.