Stages tijdens het secundair onderwijs en de overgang van school naar werk: Een dynamische analyse

Samenvatting

Deze studie onderzoekt de impact van het doorlopen van een stage tijdens het technisch secundair onderwijs (TSO) en het beroepssecundair onderwijs (BSO) in Vlaanderen op de kans om gekwalificeerd uit te stromen uit het secundair onderwijs, tertiair onderwijs aan te vangen en een (vast) contract na schoolverlaten binnen te halen. In lijn met eerdere literatuur rond werkplekleren waarbij gefocust werd op werkplekleren aan de hand van (deeltijds) beroepsgericht onderwijs, wordt gevonden dat scholieren met stage-ervaring sneller werkzaam zijn (met een vast contract) één jaar en vijf jaar na afstuderen. Echter, in tegenstelling tot diezelfde literatuur wordt in het kader van deze studie geen bewijs gevonden dat deze effecten zouden verdwijnen of zelfs zouden omslaan in een negatief effect op langere termijn.

Geschreven op

maart 2020

Auteur

OL 1.7

Referentie

2019.OL1.7/1

Download