Team teaching: Wat, waarom, hoe en met welke resultaten? Een verkenning van de literatuur
Samenvatting
We stellen in dit rapport het concept ‘team teaching’ scherp in relatie tot ‘co-teaching’ op basis van een verkenning van Nederlandstalige praktijkpublicaties en internationale wetenschappelijke publicaties. Daarnaast geven we zicht op de diverse verschijningsvormen van team teaching zoals beschreven in de literatuur. Een verschijningsvorm dient daarbij te worden begrepen als de combinatie van een organisatievorm, de concrete samenstelling van onderwijsprofessionals die met elkaar samenwerken in deze organisatievorm en de duurtijd van de samenwerking. Tot slot presenteren we een overzicht van beweegredenen, randvoorwaarden bij de implementatie, en implicaties van team teaching op leerling-, leraar- en schoolorganisatieniveau. Deze gegevens worden in de volgende onderzoeksfase gebruikt als kader voor het aftoetsen van de realiteit van team teaching in het Vlaamse basisonderwijs.

Geschreven op
September 2017
Auteur
OL 2.2 Team Teaching
Referentie
SONO/2017/OL2.2/2