Zittenblijven in het Vlaams secundair onderwijs. Onderzoek op basis van het LiSO-project
Samenvatting
Dit rapport onderzoekt de volledige LiSO-databank, met gegevens van september 2013 tot juni 2019, om meer inzicht te krijgen in zittenblijven in het Vlaams secundair onderwijs. Zo brengen we loopbaangegevens in kaart om meer duiding te geven bij verschillende vormen van zittenblijven en hun frequentie. In verdere descriptieve analyses besteden we aandacht aan de kracht van het attest, de mening van de leerling en de verwachtingen van leerkrachten. Tot slot bespreken we welke indicatoren voorafgaan aan het zittenblijven, waarbij we uiteraard kijken naar de prestaties van leerlingen maar ook naar enkele non-cognitieve kenmerken en een rapportering door hun leerkrachten. Voor deze laatste onderzoeksvraag concentreren we ons specifiek op zittenblijven in het eerste jaar van de derde graad. Dat blijkt immers het leerjaar te zijn waarin zittenblijven het vaakst voorkomt in Vlaanderen.